05 November 2006

SOTO CIKGU YA MEMANG BEST!
Cikgu Zakaria yang lebih dikenali dengan panggilan Cikgu Ya atau Cikgu Zack telah mengadakan Rumah Terbuka (Open House) pada 5 November 2006 bertempat di Dewan Al-Falah. Sejak dari pagi, guru-guru, kakitangan serta jemputan bertali arus mengunjungi Rumah Terbuka (Dewan terbuka!) dan masing-masing tidak melepaskan peluang untung bersalaman dengan Cikgu Ya.

Hidangan istimewa yang disediakan oleh Cikgu Ya tidak lain dan tidak bukan, makanan paling popular orang Jawa, iaitu soto. Hidangan soto menjadi pilihan utama kerana isteri Cikgu Ya berasal dari Tanjung Karang, Selangor. Faham-faham ajerla.

Rata-rata guru-guru yang ditemui dalam majlis tersebut menyatakan soto Cikgu Ya memang best, power dan layak diberi pujian. Paling istimewa, menurut Cikgu Ya ialah taugeh (Orang Terengganu panggil Camboh!) ditanam sendiri oleh Cikgu Ya dan isterinya serta dibantu oleh anak-anak beliau seramai 3 orang(Mungkin tahun depan bertambah seorang lagi anak!). Taugehnya pendek, kepala besar dan tidak sama seperti taugeh yang dijual di pasar, dan inilah keunikan soto resepi original dari Jawa.

Tidak hairanlah, ramai yang meminta resepi soto Cikgu Ya, nak cuba buat sendiri sempena Rumah Terbuka Aidil Adha di rumah masing-masing.

Seluruh warga Al-Falah mengucapkan terima kasih kerana sudi menjemput semua guru dan kakitangan untuk menikmati keenakan soto Jawa Cikgu Ya.

Nak resepi soto, sila klik di sini

No comments: