21 October 2006

En. Berhanuddin menyampaikan sumbangan zakat

SUMBANGAN ZAKAT BANK RAKYAT

Tanggal 16 Oktober 2006, seramai 382 orang pelajar telah menerima sumbangan zakat Bank Rakyat yang telah disampaikan oleh Ketua Wilayah Timur, Encik Berhanuddin bin Che Abdullah bersama-sama dengan Pengurus Bank Rakyat Cawangan Kemaman, Encik Azman bin Abdul Aziz. Berseri-serilah wajah semua pelajar yang menerima sumbangan zakat Bank Rakyat, dapatlah buat beraya. Bukan selalu dapat sumbangan zakat ni. Terima kasihlah Bank Rakyat kerana memberi sumbangan zakat, mudah-mudahan perniagaan Bank Rakyat bertambah maju dan makmur. Manalah tahu, tahun depan, lebih banyak sekolah kita mendapat sumbangan zakat. Tahun ini mendapat RM32,130.00, mungkin tahun depan RM40,000.00.

Siapa-siapa yang belum lagi membuat pinjaman dengan Bank Rakyat, jangan malu dan jangan segan, isi borang. He he he .....Dalam ucapan, Pengurus Bank Rakyat Cawangan Kemaman mengingatkan para pelajar supaya tidak membelanjakan wang sumbangan zakat terhadap perkara-perkara yang membazir seperti membeli mercun dan bunga api. Katanya lagi, pelajar-pelajar kene beri tumpuan terhadap pelajaran dan bukannya memberi fokus kepada rancangan tv sehingga rancangan tv lebih banyak yang dihafal seperti Bawang Merah Bawang Putih, telenovela, Qaseh Ramadhan. Boleh tahan jugak Encik Azman ni, sah Encik Azman memang peminat Qaseh Ramadan.

Pengetua pulak memberitahu pelajar Sekolah Rendah Agama Bersepadu Al-Falah, Kemaman (SRABAK) juga menerima sumbangan wang zakat tetapi jumlahnya hanyalah RM50 berbanding pelajar sekolah menengah yang menerima RM80 setiap seorang. Beliau sempat berjenaka, bahawa budak-budak kecik mana boleh pegang duit banyak-banyak! (Meminjam kata-kata Haji Bakhil bin Haji Kedekut).Kebetulan ketika itu, Cikgu Morni pun ada di atas sudut pentas, maka tersenyum simpullah akan dia,mendengar kata-kata pengetua akan dialog Tuan Haji Bakhil.


Majlis ini berlangsung dalam suasana yang sungguh ceria, teratur dan meriah. Semua guru memberi kerjasama yang erat, terutama mereka yang diberi tugasan untuk melicinkan lagi majlis ini. Kepada Cikgu Suriani, Cikgu Zakaria, Cikgu Wan Fauziah, Cikgu Morni, Cikgu Nor Zuliana, Ustaz Wan Ahmad Bushra(sekadar menyebut beberapa nama!) dan semua yang terlibat, diucapkan ribuan terima kasih. Tanpa kalian, majlis yang begitu murni dan meriah tidak berlangsung dengan sempurna.Terima kasih semua!