05 January 2007

MIMPI KITA ADALAH SERUPA

PMR 2006 tidak begitu membanggakan! Hanya seorang sahaja pelajar yang mendapat 9A dalam semua matapelajaran. Kedudukan sekolah kita masih sama seperti tahun-tahun lepas,iaitu tempat ke-9 daripada 12 buah sekolah menengah agama Terengganu.

Sudah sememangnya Tuan Pengetua tidak berpuashati dengan pencapaian ini. Tetapi bukan Pengetua sahaja merasakan demikian, malah semua guru turut merasakan hal yang sama. Mimpi Pengetua dan mimpi semua guru adalah sama walaupun tidur tidak sebantal. Maka tidak benarlah jika ada yang mengatakan tidur sebantal tetapi mimpi lain-lain.

Tidak ada guru mahu melihat anak-anak didik mereka gagal dalam peperiksaan apatah lagi dalam PMR mahupun SPM. Guru-guru juga mempunyai anak-anak yang turut sama menduduki PMR ataupun SPM, malah ada di kalangan anak-anak mereka tidak mendapat keputusan seperti yang diharapkan. Mereka juga sedih dengan keputusan yang dicapai oleh anak-anak mereka.

Guru-guru telah memberi sepenuh usaha dan tenaga demi anak-anak didik mereka.Jika kita fikirkan sejenak, mengapa terjadi hal yang sedemikian, sedangkan semua pelajar sama ada yang cemerlang, sederhana ataupun gagal diajar dan dididik oleh guru yang sama, buku teks yang sama, berada dalam kelas yang sama, menduduki ujian demi ujian yang sama tetapi keputusan PMR yang tidak sama. Adalah tidak adil jika kegagalan mencapai keputusan yang cemerlang dikatakan berpunca daripada guru-guru. Mungkin ada yang tidak kena di mana-mana tetapi untuk menyalahkan guru seratus peratus amatlah berat untuk diterima.

Mimpi kita semua adalah sama. Jika pada tahun lepas(2005) ada 3 orang pelajar mendapat 9A, mereka juga diajar oleh guru yang sama mengajar pada tahun 2006. Banyak faktor yang boleh menyumbang kepada kegagalan mencapai sasaran sebenar PMR 2006.

Tidak boleh dinafikan faktor pelajar itu sendiri turut memberi peratusan kepada kejayaan atau kegagalan dalam sesuatu peperiksaan. Pelajar yang berada di kelas hadapan tidak sama cara belajar, kegigihan, kemahuan, kerajinan, ketekunan, latihan dan sebagainya jika dibandingkan dengan pelajar di kelas belakang atau kelas pertengahan walaupun semuanya diajar oleh guru yang sama.

Ada anak guru matematik tidak mendapat A dalam matapelajaran matematik sedangkan anak seorang nelayan boleh mendapat A dalam matematik. Adakah ini sesuatu yang mustahil? Adakah kerana anak nelayan itu mendapat tunjuk ajar yang berkesan daripada ayahnya atau anak guru matematik itu tadi tidak diajar dengan cara yang betul oleh ayahnya? Sedangkan anak nelayan dan anak guru matematik itu tadi belajar dalam satu kelas yang sama.



Mengapa semua pelajar cemerlang terdiri daripada pelajar perempuan sahaja dan bukannya pelajar lelaki? Mengapa pelajar perempuan dan pelajar lelaki tidak mendapat kecemerlangan yang sama sedangkan berada berada dalam kelas yang sama, diajar oleh guru-guru yang sama, menggunakan buku teks yang sama, soalan latihan dan ujian yang sama, tetapi keputusan PMR tidak sama. Adakah pelajar perempuan yang cemerlang itu tadi diajar oleh guru yang berbeza atau cara mengajar yang berbeza dengan pelajar lelaki. Menuding jari kepada guru-guru sahaja adalah tidak adil, semua guru mahu melihat anak-anak didik mereka cemerlang, bukan sahaja pelajar di kelas hadapan, malah pelajar yang berada di kelas paling corotpun kalau boleh biarlah cemerlang juga.

Masih ingatkan kita dengan Amalina? Satu-satunya pelajar yang mendapat 17A dalam SPM. Semua orang memuji kehebatan dan kecerdikan Amalina. Malangnya tidak seorangpun ingin bertanya, siapakah guru yang mengajar Amalina sehingga mendapat 17A. Amalina mendapat berbagai-bagai anugerah oleh pelbagai pihak, tetapi guru-guru yang mengajar Amalina tidak pula diberi anugerah. Lebih malang lagi, kejayaan Amalina dikaitkan dengan kehebatan Amalina sejak berada di tadika lagi. Nah, inilah buktinya, kejayaan seseorang pelajar itu, sedikit sebanyak datangnya daripada pelajar itu sendiri.

Guru-guru tidak mengharap apa-apa anugerah mahupun pujian, tetapi memadailah jika tidak menyalahkan guru-guru jika kegagalan dalam mencapai sasaran tertentu.Bagaimana perasaan guru-guru yang mengajar di sekolah-sekolah yang tidak mendapat peratusan yang tinggi dalam PMR baru-baru ini. Adakah mereka terdiri daripada guru-guru yang tidak dedikasi, guru-guru yang pemalas, guru-guru yang banyak bercakap tetapi kurang bekerja, atau bagaimana?

Kita berada dalam satu pasukan, mimpi kita sama, niat kita serupa,sama dan serupa dengan mimpi Menteri Pelajaran, mimpi Pengarah Pelajaran, mimpi Pengetua,mimpi guru-guru yang mengajar di kelas hadapan ataupun di kelas belakang.

Tahniah kepada semua guru yang mengajar di tingkatan 3, tingkatan 2 dan tingkatan 1, kerana tanpa usahasama kita semua, pelajar yang berada di hadapan kita tidak akan ke mana-mana. Ingat,pelajar yang akan menduduki PMR 2007 juga diajar oleh guru-guru yang sama dalam PMR 2006.

No comments: