13 August 2008

OPSYEN SABK

SABK ATAU JHEAT

Guru-guru tetap JHEAT diberi tempoh sehingga 24 Ogos ini untuk menyerahkan surat opsyen sama ada menerima atau menolak tawaran yang dikemukakan oleh Bahagian Pendidikan Islam (BPI).

Jika dulu ramai guru merasa bimbang jika opsyen berkenaan mengkehendaki guru-guru tanpa diploma pendidikan diminta menjalani kursus dalam cuti.
Ternyata, guru-guru JHEAT diberi keistimewaan, apabila diploma pendidikan tidak dijadikan prasyarat, malah guru tetap diberi beri keistimewaan tukarlantik. Tukarlantik bermakna, kekananan dan servis diambilkira dari mula-mula jawatan disandang ketika dilantik oleh SUK dan bukannya bermula 1 November 2007.

Guru-guru yang memilih menerima opsyen diberi kenaikan gaji, kekal mengajar di sekolah yang sama, peluang kenaikan pangkat dan gred seperti amalam KPM, tidak perlu mempunyai diploma dan banyak lagi kelebihan yang ditawarkan.

Guru-guru JHEAT juga boleh memilih untuk kekal dengan JHEAT dan kekal mengajar di sekolah yang sama tanpa kenaikan gaji. Peluang kenaikan pangkat dan gred tidak diberi jaminan yang jelas.
Jadi semuanya terpulanglah kepada diri masing-masing, samada untuk kekal dengan JHEAT atau memilih untuk menyertai SABK.

No comments: